Hver morgen drar Komodo Dragons til highland for å varme opp kroppen sin som gir dem energi for dagen. Og jeg møtte dette øyeblikket og tok dette skuddet med vakker bakgrunn.

Bali

Publisert: 17. juli 2020

Jeg har sovet med en drage – under senga!

Det er helt sant. Det er ikke slikt som skjer når du ferierer i Norge. Men i Indonesia – da kan det skje.

Det er fremdeles tid for å bli hjemme. Sommer i Norge! Vi har et vakkert land, mye å oppleve her. Men mens vi sitter i solveggen eller slanger oss på bryggekanten, tenker vi vel også litt ut i verden. Nå kan vi reise rundt i Europa, og etter hvert må vi håpe på at vi kan reise litt lenger av sted, om vi vil. – Jeg vil!

Imellomtiden må jeg mimre litt, tenke på noen av de fantastiske stedene jeg har fått oppleve.

Jeg har sovet med en drage – under senga.

Lokal mann henger opp fiskegarnet i solnedgangen

Reisen til blomsterøya

Reisen var lang og besværlig. Jeg hadde base på Bali, det er 25 år siden, Indonesia var noe annet enn det er nå – utviklingen har vært stor. Jeg hadde besøk av Danson, som hadde vært guide for en gruppe jeg var reiseleder for i Øst-Malaysia. Vi ville reise sammen. Han var av lys i huden, av folkegruppen kadazan, så ut som en mongol, og var for mange like «eksotisk» som meg. Øst i Indonesia var vi sjeldne fugler begge to!

Vi gjorde det tungvint, vi var på tur. Båt fra Bali, raskeste transport, en bemo-pickup over Lombok, båt til øya Sumbawa. Vi merket at det er ugreie farvann. Det er mange kryssende strømmer og turbulent vann i stredene vest og øst for Lombok. Stredene er smale og dype, de markerer det biologene kaller Wallace-linjen grensen mellom sørøst-asiatisk natur, både flora og dyreliv, og en sone mellom Asia og Australia. Arter som finnes på Java og Bali, finnes slett ikke øst for Lombok og omkringliggende farvann.

Bortsett fra litt skvulp merket vi lite annet enn at sola tok godt på havet. Sumbawa på langs, fra vest til øst. Landskapet er tørrere her enn på Bali og Java, karrigere, folk forekom meg å være røffere, litt mer rett på. Mange har utvandret til andre øyer eller til utlandet for å finne arbeid.

Vi overnattet i Bima, en liten by helt øst, lydbildet sterkt preget av at så godt som alle i byen er muslimer. Neste formiddag reiste vi med lokalbåt til Flores. Navnet er portugisisk, skapt av sjøfolk og misjonærer da de utforsket «krydderøyene» på 1500-tallet. De opplevde at Flores var frodig og ga den navnet blomsterøy.

Soloppgang på toppen av vulkanen Kelimutu ved Flores, Indonesia. På fronten kan du se den vakre vannfargede kratersjøen i vulkanen

Vulkanen Kelimutu i soloppgangen

Vulkansjøene

Midtveis mellom øst og vest på Flores ligger byen Ende, og herfra drar man midt i mørke natten med pickup’er til et høydepunkt på Flores, fjellet Kelimutu. Når skyene utpå morra’n må vike for solen, ser vi inn mellom vulkanformasjonene tre sjøer. Alt etter hvordan lyset faller, ser vi at en sjø er turkis-farvet, en er himmelblå, en er svart. «Sjøene med tre farger» - det er virkelig sant! Og urimelig vakkert, når morgenkulda slipper taket, på 1700 meteres høyde, det biter i tropene også, det.

Med meg som tolk

Minibusser i Indonesia har ofte gode slagord på bakvinduet. «Gud velsigne deg», «Allah, vær meg nådig», «Full music» - ja, gjett om! Men på vei tilbake til Ende oppdaget jeg en litt mer snedig en: «Jeg vil vente på deg til du blir enke». Den unge sjåførens drøm?

Middag i Labuhan Bajo, en liten fiskerby som siden jeg var der, er blitt et brohode for turister. Det var på restaurant der at jeg virkelig fikk vise hva jeg var god for. Kelnerne oppdaget fort at jeg snakket pidgin-indonesisk. Vi kunne kommunisere!

Men Danson, reisekameraten som så ut som en mongol, ham hadde de ingen tro på. Så de snakket indonesisk til meg og ba meg oversette til engelsk for ham – selv om han altså har indonesisk/malay som morsmål. Skinnet bedrar.

Komodo-dragen er på bakken. Indonesia. Komodo nasjonalpark. En utmerket illustrasjon.

Lyst å ha en slik under senga?

Sove med drager

Neste morgen reiste vi med båt til Komodo – endelig, Komodo! Sol og vakkert vær, og farvannene med små øyer med mye gress og få trær ser nesten ut som en skjærgård. Litt varmere enn Lofoten, men usigelig vakkert.

Vi ble innkvartert i en liten bambushytte på stolper, gulv av rått hugde treplanker med sprekker mellom. Da vi var gått til ro, hørte vi dem. Tasse, tasse, slurp, slurp. Komodovaranene «viser tunge» hele tiden, manøvrerer og lukter med sin lange tunge.

Vi var fulle av sol og sjøluft og falt i søvn. Under oss lusket øglene, opptil tre meter lange, opptil hundre kilo tunge. Ute i skogen gjemmer deg seg for mulig bytte og styrter fram til angrep i 20 km/t. Fortere enn jeg løper, fortere enn favorittbyttet hjort løper. Angriper de, rister de byttet til det nærmest oppløses i armer og ben, biter med hvasse tenner og sprøyter en cocktail inn i sårene med stoffer som gir blodtrykkfall og er antikoagulerende.

Vi sov, med varaner under gulvet. De var mer interessert i skyller fra kjøkkenhytta enn i oss.

Hollenderne, kolonimakten, oppdaget dem først rundt 1920, «øgler som puster ild», sa de. Det var nok synet av den lange, kløvede tungen som gjorde inntrykk.

Neste morgen gikk vi en tur – med guide. Med kjepp. Holdt oss av vei når disse «slagskipene» av noen øgler kom vaggende. Vi var visst ikke mulig bytte. Om de ikke så oss, de ser ikke så godt, sies det at de har bedre luktesans enn noen hund. - Jeg syntes vi var faretruende nær av og til, men jeg kom meg jo hjem, så jeg må ha overlevd! Og glemmer dem aldri, glemmer aldri lyden av vislende varantunger under gulvet.

Landskap under havoverflaten på Hawaii med en stim av tropiske fisker som svømmer innover

Tropisk undervannslandskap med fisk og koraller

Verden under vann

Det er blitt lettere å komme til Komodo nå. Det går turistbåter med ukesturer fra Bali til Komodo. Det går fly fra Bali til Labuhan Bajo, det er blitt mye bedre innkvartering. Det er trolig flere som snakker engelsk.

Ulempen er at bedre fasiliteter gir flere besøkende. Jeg er redd Komodo og naboøya Rinca, som også har varaner, ikke er så jomfruelig som da Danson og jeg var der, i 1996. Det har vært snakk om å lukke øyene for en periode for å rehabilitere dem. Man bør undersøke før man reiser. Men varan-«befolkningen» sies å være rimelig stabil, i underkant av to tusen.

Glem ikke å dykke! Jeg svømmer som en frosk, så jeg gikk glipp av fabelaktige korallrev med et yrende liv, jeg gikk glipp av å svømme med haier og store rokker. Jeg skjærer tenner, men jeg vet at mange firmaer på øyene tilbyr dykketurer, flere nå enn den gang.

Bygdekino hos bajo

Vi kom tilbake til Labuhan Bajo. Skulle med båt til øya Sumba, syd for her, en øy med åpne landskaper, ville hester og fabelaktige ikat-tekstiler. Samt en by med det velklingende navn Waikabubak. Bare navnet stimulerer reiselyst for meg. Verd et reisebrev – en annen gang! Labuhan Bajo, labuhan er havn på indonesisk, bajo er «sjø-sigøynere» som lever langs kystene i østlige Indonesia og seilte helt til Australia i små trebåter.

Jeg har møtt dem på Sulawesi i Indonesia, en «bonus» når vi har vært på tur til torajaenes rike i det indre av øya – en sterk og særpreget bondekultur der alt er orientert mot død og en verdig begravelse, gjerne med offer av 21 vannbøfler. Vi bidro en gang med å ofre en liten gris som vi kjøpte for noe få penger og dermed ble en del av seremoniene.

Men på kysten bor bajo, og jeg var deres gjest på den lille øya Selayar, sør for Sulawesi. Jeg arbeidet for CARE Norge den gangen, vi skulle snakke om lokale utviklingsprosjekter og lage en film for «Smørøyet» på NRK om barns oppvekstvilkår. Jeg var veldig interessert i landsbysjefens fortellinger. Han hadde gjort militærtjeneste for indoneserne i kamper på Øst-Timor. Men filmmannen vår holdt stø kurs: Det var barnas liv som var i fokus.

Vi fikk fine inntrykk av en sterk og stolt befolkning. De fortalte at når et barn blir født, om han er gutt, tar pappa ham i armene og svømmer under kjølen på fiskebåten familien eier. Hvis babyen overlever, skal han nok bli en god fisker! De hadde mange historier og fortalte gjerne. Det ble TV-program.

Et par år senere fikk jeg anledning til å komme tilbake til landsbyen vår på Selayar. Helt uanmeldt dukket jeg opp med VHS-kassett og videospiller. Sjefens TV-apparat kom fram, og så hadde vi «bygdekino», igjen og igjen hele kvelden. Moro å se seg selv på TV, moro at denne «orang bule», hvite mann, kom tilbake og var sammen med dem, helt alene. De kunne helt usjenert ta på ham, føle huden hans, håret, le litt godmodig, og fortelle sine historier om et liv som halvnomader langs kystene i Øst-Indonesia.

blomster

Indonesia er fargerikt!

På besøk hos bugineserne

Et annet kystfolk i disse farvannene er bugineserne, som har sitt hjemmeområde på kystene langs Sør-Sulawesi, med byen Makassar som sentrum. (Hørt om anti-makassar? Det var de små, fine serviettene man hadde på ryggen av lenestoler i gamle dager, for at ikke hårolje skulle renne og ødelegge stolen, finnes fremdeles i litt simplere utgave på fly-og togseter).

Bugineserne er strenge muslimer, verken alkohol eller griser i deres byer. De bygger noen fantastiske treskip, makassarskonnerter, på «verft» langs kysten av Sulawesi. I uminnelige tider har de seilt mellom øyene, fra Sulawesi, til Borneo, til Molukkene, til Java, med tømmer og ris og kokosfibre. Jeg har sett fine rekker av makassarskonnerter i havnen i Makassar. Har alltid ønsket å seile med dem, til Balikpapan eller til Surabaya. Men så var det det med å komme opp den smale bjelken som er landgang, og sitte på ripe i åpen sjø for å gjøre morgenstellet. Det ble aldri til det.

Men jeg møtte dem igjen da jeg var i Surabaya på Øst-Java i våres. Jeg visste at de hadde en havn for disse båtene, men å finne dem… Jeg hyret en ojek, en motorsykkeltaxi. Han som kjørte, var en gammel gubbe med få tenner. Han visst hvor vi skulle, sa han. Men forsto han?

Vi kjørte en time rundt og rundt i havneområdet. Alle ville vise oss kontainerhavn og kystrutebåter, men phinisi, som båtene heter på Sulawesi, var totalt ukjent. Min indonesisk, enn si min javansk, er heller ikke all verden. Men etter ti forsøk, nå aller siste, fant vi riktig port i havneområdet. – Der lå de, en lang rekke phinisier, makassarskonnert, stolte, bredbukede seilskip med to eller tre master og et formidabelt baugspyd. Godt å se igjen «venner» fra østlige farvann.

Tukang ojek, den tannløse gubben med motorsykkel, kjørte meg tilbake til sentrum. Surabaya, kjent fra indonesernes kamper mot japanere, nederlendere og deres allierte, er verd et besøk. Fin hollandsk kolonistil her og der, et museum med en whisky-klasse ubåt man kan komme inn i og få klaus. Og så kan man nynne på Bertolt Brecht og Kurt Weills musikal-melodi Surabaya Johnny. – Det er mye.

Blir du med?

Har jeg ikke sagt det før – Indonesia er en verden å utforske, når vi kan reise igjen. Alene, det er to hundre og sytti millioner indonesere som gjerne hjelper og viser vei, eller i en gruppe. Jeg blir gjerne med som reiseleder. Her kan jeg virkelig spille ut at jeg vil være «lærer på veien».

Jeg har erfaring: Jeg har sovet med en drage (under senga).

Reisekalender

April 2024

Semperoper i Dresden i Tyskland.

Vårtur med opera i Berlin og Dresden

Avreise 03.04.2024 / 6 dager / fra Oslo Lufthavn

Priser fra 17.750,-

Kulturinteressert og glad i opera? Da kan vi friste med en nydelig liten uke til våren, hvor du får oppleve to spennende storbyer – og to storslåtte operaer.

• Img 9719 kopi

Geir Toverud

En opplevelse for livet!
Llama på Machu Picchu i Peru

Rundreise – Peru med Amazonas

Avreise 10.04.2024 / 14 dager / fra Oslo Lufthavn

Priser fra 49.490,-

Frodig jungel med fugler i alle farger, inkaenes rike i Urubambadalen, inkahovedstaden Cuzco – og selvsagt Machu Picchu, inkaenes eldgamle by dypt inne i Andesfjellene som var glemt i århundrer.

• Odd A Stenvag

Odd A. Stenvåg

Opplev Machu Picchu i morgengry! // Spennende og fargerik kultur og historie // Amazonas - verdens fjerde største regnskog

Avreise 18.04.2024 / 5 dager / fra Oslo Lufthavn

Priser fra 13.980,-

Trevi er et lite stykke paradis i Italia, og den livsbejaende italienske væremåten passer som hånd i hanske her. Nydelige råvarer, italiensk kjøkkenkunst, og gode viner er bare begynnelsen på eventyret i Trevi.

• Img 9767 kopi

Gunnar Skjolden

Alt inkludert // Vin inkludert til måltidene // Trevi er en favoritt blant gjestene våre

En dannelsesreise
Solnedgang over Plaka, den gamle byen Athen, Hellas, med Parthenon-tempelet ved Akropolis

Det antikke Hellas med Knut Ødegård

Avreise 19.04.2024 / 8 dager / fra Oslo Lufthavn

Priser fra 22.890,-

Vi starter vår rundreise i Athen, selvsagt med et besøk på Akropolis. Så følger høydepunktene tett i tett, i Apollons orakelhelligdom i Delfi, og Olympia, åstedet for de opprinnelige olympiske leker. Vi fortsetter videre på Peloponnes-halvøya til sjarmerende Nafplion, den første hovedstaden i Hellas i moderne tid. Vi skal til Sparta, sentrum for antikkens tøffeste krigere, før vi avslutter rundturen med oldtidsbyen Korint. Dette og mer får du oppleve sammen med vår dyktige reiseleder, arkeolog og historiker Knut Ødegård.

• Knut Odegard 1 e1526463842293

Knut Ødegård

Mange hyggelige felles måltider // Vinsmaking

Gård med olivenlunder og vingårder.

Toscana – en reise for alle sanser

Avreise 25.04.2024 / 8 dager / fra Oslo Lufthavn

Priser fra 18.790,-

Bølgende åser og postkort-perfekte landsbyer. Vi bor i Montecatini Terme og herfra reiser vi på utflukter. Praktfulle Firenze, middelalderbyen San Gimignano og festningsbyen Lucca er ikke langt unna. Se pastellkledte landsbyer i Cinque Terre og nyt arkitektur, kunst, natur og selvsagt italiensk mat og drikke.

Ulf Brynildsen

Spennende historiske byer // Lunsj hos den kjente slakteren i Panzano // Direktefly fra/til Oslo

En mann plukker en sitron fra treet fullt med gule frukter

Puglia – sjarm og skjønnhet i Sør-Italia

Avreise 27.04.2024 / 6 dager / fra Oslo Lufthavn

Priser fra 19.490,-

Selv om du har vært i Italia før, har du ikke opplevd maken til Puglia. Forunderlige opplevelser som Alberobello, byen med de særegne trulli-husene, grottebyen Matera og Lecce, barokkens by. Og ikke minst stappfull av italiensk sjarm, mat og drikke.

• Portrett mann

Stefan Maurbakken

Legendariske byer // En stor fusjon av kulturer

Fantastisk sommerutsikt over middelalderbyen. Trapper som fører til Sighisoara by og klokketårn bygget av Saxons, Transylvania, Romania, Europa

Transilvania - en uåpnet historiebok

Avreise 28.04.2024 / 7 dager / fra Oslo Lufthavn

Priser fra 16.890,-

Transilvania i Romania er mytisk og sagnomsust, og bare navnet vekker til live bilder av dramatiske slott og vampyrlegender. Men det er også mye mer! Bli med på en rundreise som byr på storslått natur, fargerike middelalderbyer som oser av stemning og hjertelige møter med lokalbefolkningen.

Trond Aspaas

Utenfor allfarvei i Europa // Reiseleder med Transilvania som spesialområde

En gruppe mennesker ute på tur

Lett vandring i Trevi

Avreise 29.04.2024 / 5 dager / fra Oslo Lufthavn

Priser fra 12.790,-

Unn deg noen dager i Trevi med vandring i vakre omgivelser med vinmarker, olivenlunder og middelalderbyer som klamrer seg fast på bakketoppene

• Portrett av kvinnelig reiseleder

May Liss Kristiansen

Vin inkludert til måltidene // Helpensjon

Mai 2024

Magisk og mystisk
Tre damer prøver partymasker.

Venezia – trange smug og gylne masker

Avreise 04.05.2024 / 5 dager / fra Oslo Lufthavn

Priser fra 15.980,-

Magisk, mystisk og helt unik – er det en by som virkelig kan leve opp til forventningene, så er det Venezia! Vår lokalguide tar oss også med på spennende vandringer utenfor turisttråkket, og vi skal utforske flere av øyene i lagunen og komme tett på det venetianske dagliglivet. Det blir også tid til å vandre på egen hånd, over broer og kanaler med glidende gondoler, i trange smug med gylne masker i butikkvinduene – Venezia slutter aldri å fascinere.

• Sonja reiseleder escape

Sonja Kotur Lovrekovic

Tidløs skjønnhet // Direktefly fra/til Oslo // Lekkert 4* boutiquehotell

Smak på historien
Taormina by med Mount Etna på bakgrunn

Sicilia fra øst til vest

Avreise 08.05.2024 / 9 dager / fra Oslo Lufthavn

Priser fra 26.990,-

Sammen med arkeolog og historiker Knut Ødegård får du oppleve grekernes og romernes Sicilia, gjennom en rundtur blant templer, teatre og vingårder! Fra Taormina i øst til Selinunte i vest, ser og smaker vi oss gjennom denne frodige og fargerike øya. Gjennom det prisbelønte vinhuset Planeta får vi også forstå og smake hvordan historie og tradisjon ligger bak noen av Italias beste viner.

• Knut Odegard 1 e1526463842293

Knut Ødegård

Vinmarker med litt tåke over.

Engelske bobler med Ingvild Tennfjord

Avreise 10.05.2024 / 4 dager / fra Oslo Lufthavn

Priser fra 20.450,-

På denne sprudlende reisen tar Ingvild Tennfjord deg med rett inn i hjertet av engelsk vinproduksjon. Vi besøker produsenter i toppklasse. Koselige engelske byer. Ingvild gjør deg ikke bare til en bedre vinsmaker. Hun gir deg verktøyene for å knekke koden og forstå musserende vin på et dypere nivå.

Avreise 23.05.2024 / 5 dager / fra Oslo Lufthavn

Vintur til Toscana med Ingvild Tennfjord

Avreise 01.09.2024 / 4 dager / fra Oslo Lufthavn

Priser fra 22.780,-

Endelig! Mange har nok ventet på en mulighet for å bli med vinkjenner og forfatter Ingvild Tennfjord til Toscana, og nå er den her. Sammen med Ingvild har vi satt sammen en reise fullspekket med spennende viner og vidunderlige smaker. Vinprodusenter i toppklasse åpner sine dører for oss, og det blir vinsmakinger som ikke er alle forunt.

Bo i hjertet av Toscana // Produsenter i toppklasse // Lunsj hos den kjente slakteren i Panzano

Nyhet!
Liten orangutangbay klartrer i et tre.

Eventyrreise til Malaysia og Borneo

Avreise 02.09.2024 / 15 dager / fra Oslo Lufthavn

Priser fra 42.800,-

Malaysia er en smeltedigel av kulturer og religion, så forbered deg på mange inntrykk - og fantastisk mat! På Borneo skal vi lete etter oranguntanger og neseaper, vi skal bo med de lokale for en natt, se Borneos høyeste fjell og slappe av på en strand. På fastlands-Malaysia skal vi oppdage Georgetown, teplantasjene i Cameron Highlands og Kuala Lumpur. Dette blir en tur av de sjeldne – bli med oss på eventyr!

• Img 9309 kopi

Kirsti Asskildt

Opplev Borneos regnskog på nært hold // Bo med de lokale i et longhouse // Storbyen Kuala Lumpur // Gode hoteller

Luftfoto av Gergeti treenighetskirke ved soloppgang i Georgia.

Georgia – det hjertevarme annerledeslandet

Avreise 08.09.2024 / 9 dager / fra Oslo Lufthavn

Priser fra 25.990,-

Er du klar for en annerledes ferie og en spennende reise til Georgia? Dette mangfoldige landet i øst er en uoppdaget skatt for nordmenn flest, myteomspunnet og eldgammelt der det ligger langs den historiske Silkeveien. Det lille landet i hjertet av Kaukasus tar imot deg med åpne armer.